Problem med rygg och nacke är tyvärr alltför vanligt, men det finns metoder som både motverkar och lindrar.

break_bed
img5

1. Mer motion

Problem med rygg och nacke är i många fall kopplat till ett alltför stillasittande liv. Våra kroppar behöver helt enkelt röra på sig och stärkas för att vi ska må bra. Det gäller även dem som redan känner av problem. Fast träning kan se ut på många olika sätt. Pröva dig fram till vilken form av motion som passar dig.

2. Variera ställning

Tillbringar du många timmar framför en skärm varje dag är ett av de viktigaste råden att du varierar din arbetsställning. Försökt att undvika samma belastning långa stunder i sträck. Res dig även ett par gånger i timmen och sträck på kroppen.

3. Välj rätt sovställning

Det är inte bara din arbetsställning som påverkar. Vi tillbringar 7–9 timmar om dygnet i sängen och för att undvika smärta i rygg och nacke bör man undvika att sova på mage eller i framstupa sidoläge. Försök istället att sova på sidan eller helt på rygg. Ett knep kan vara att placera ett par kuddar i sängen på ett sätt som hjälper dig att sova i en bra ställning.

4. Välj rätt säng

En säng som passar din kropp är till stor hjälp för att motverka problem med rygg och nacke. Den säng du sover i ska ha optimal tryckavlastning och hjälpa dig att hålla ryggrad och nackkotor i en rak linje. Är du på jakt efter en ny säng kan personal i butiken hjälpa dig att kontrollera så att du ligger bra i sängen.

5. Stå upp

Vi har redan diskuterat vikten av att variera arbetsställningen, men ännu bättre är det om man kan stå upp och arbeta. Det kräver ett skrivbord som är höj– och sänkbart, men det kräver också viss tillvänjning. Många upplever att de får ont av att stå, men det handlar främst om träningsvärk innan kroppen vant sig. Pröva att stå upp i perioder om cirka 20 minuter. Målet är att variera arbetsställningen så att du tillbringar ungefär halva arbetsdagen stående.

6. Sök hjälp

Gå inte runt med värk. Sök professionell hjälp om du har haft ont i rygg eller nacke i mer än två veckor. Det finns mycket bra vård att få som kan lindra och ofta även bota dina problem. Vill du börja träna kan också det vara en anledning att kontakta en utomstående person. En utbildad träningsinstruktör kan både motivera och hjälpa dig att komma igång på rätt sätt.

Cookies på Ekens webbplats

För att ge dig en bättre upplevelse använder vi oss av cookies. En cookie är en textfil som sparas på din dator. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och hur du kan stänga av cookies på länken nedan. Genom att trycka på ”OK” godkänner du att cookien lagras i din webbläsare.

Läs gärna mer om cookies som används och vår privacy policy